חינוך בעזרת בעלי חיים
בעלי חיים מלווים את האדם מאז ימי קדם ,מביות חיות בר בחברות הפרה היסטוריות ועד היום.
מחקרים שונים מלמדים כי לבעלי החיים השפעה על בני אדם מבחינה נפשית, קוגניטיבית , רגשית וחברתית.
הכרת עולמם של בעלי החיים, הבנת צורכיהם וגילוי אחריות כלפיהם, מפתחים את הרגישות החברתית ואת היכולת הרגשית של הבאים במגע עמם. הקשר עם בעלי החיים מסייע בפיתוח אמפתיה ואחריות אישית, בהפחתת אלימות ובמניעתה ומאפשר התייחסות לנושאים סביבתיים ואקולוגיים הנלמדים דרך פינת החי ובעלי החיים.
בעלי החיים מהווים גורם מתווך בין הילד לחברת הילדים ובינו לבין חברת המבוגרים.
הקשר הרגשי עם בעלי החיים מאפשר לתמוך בתהליכי למידה ולהעלות את איכות החיים של הפרט והקבוצה.
ההתייחסות ליכולת הרגשית של הפרט- מסייעת לאדם לקלוט ולעכל טוב יותר תכנים שכליים בתהליכי למידה.
הגישה החינוכית ההומניסטית מאמינה בטבעו של האדם וביכולת ההגשמה העצמית שלו, התפתחות גישה זו השפיעה גם על מגמות השיקום של בעלי צרכים מיוחדים.
תכנית בעלי -החיים מזמנת התנסות ותכנים בעלי רלוונטיות לילד ומספקות מענה במימד הרגשי שמסייע בצמיחתו האישית, תוך הדגשת נושא שימור הטבע וההגנה על החי והצומח.
התכנית מתמקדת בהיבטים השונים של יחסי הגומלין בין זכויות החי והצומח להתקיים ובין קיומם למען האדם.
מטרת התוכנית
• פיתוח יחס ידידותי לסביבה
• פעילות בעלי חיים (היבטים רגשיים )
• מספקים תמיכה רגשית.
• מספקים תחושת שליטה: בעיקר לילדים המפגינים התנהגות אלימה.
• מפתחים כישורי חברות.
• מספקים אימון בלקיחת אחריות.
• מספקים מניע ותוכן ללמידת כישורים לימודיים.
• שחרור מפחדים
• מפתחים את התפיסה החושית
• מוטוריקה וקואורדינציה
היבטים רגשיים
• מספקים תמיכה רגשית.
• מספקים תחושת שליטה: בעיקר לילדים המפגינים התנהגות אלימה.
• מפתחים כישורי חברות.
• מספקים אימון בלקיחת אחריות.
• מספקים מניע ותוכן ללמידת כישורים לימודיים.
חלוקת עולם החי לחסרי חוליות ובעלי חוליות
נושאים עיקריים:
• זוגיות וחלוקת תפקידים בין זכר לנקבה
• היררכיה
• נדידה
• מזון
• אמצעי הגנה
• בית גידול בטבע |
• הסתתרות והסוואה בטבע
• תקשורת בין בעלי חיים
• תהליך ביות
• גלגול חיים
• כסות ומבנה פיסיולוגי |
תוכנית חקר בעלי חיים
• במהלך השנה יוקדשו מספר מפגשים לתחום החקר.
• רצוי למקם בכל כיתת לימוד בית גידול שקוף מאוכלס בעכברים לצורך תצפיות ומעקב לאורך השנה.
• כל תלמיד יתבקש להגיש עבודת חקר אישית על בעל חיים בסביבת מגוריו.
הרשימה המלאה: קיפוד,חמוס, כלב , חתול, גרביל, אוגר סיבירי וסורי, שרקנים, ארנבים, עכברים, אפרוחי תרנגולת, תוכים האכלת יד, עורב , יונים ברווזים,נחשים, לטאות, סרטן נחלים, טרנטולה, מקלונים וייטנאמים, תיקנים לוחשות, דבורים, קרפדה, צפרדע (32 סוגי בע"ח)
|